Brněnské Vánoce 2025: Arleta
V prosinci se napříč republikou koná celá řada koncertů, které jsou spjaté s blížícími se Vánocemi. Sám podobné akce navštěvuji jen zřídka, ač zvláště v případě Brna lze na soupisce nalézt celou řadu zajímavých interpretů, kteří navíc hrají pro návštěvníky zdarma.
Pro letošek jsem počítal pouze s dvojicí koncertů na Třebíčském Vánočním náměstí, ale po zveřejnění Brněnského programu se plány rozšířily o tamní koncert rapperky Arlety. Rapovým fanouškem nejsem ani po nedávném obstojném koncertě ve Znojmě, ale když má člověk po boku milou společnost, tak ani ten rap nevadí... A tak jsem ihned z práce zamířil na vlakové nádraží na sraz a vzhůru na otočku do Brna. Tam jsme dorazily kolem 18:15, což byl ideální čas na to nasát Vánoční atmosféru (Zelný trh, náměstí Svobody), dát si něco dobrého a přesunout se k pódiu.
Při této vycházce jsme, na Zelném trhu, shlédly zvukovku kapely Bookie Baker (americana, country, folk z Prahy), která zněla velmi dobře, ale cíl večera byl jiný.
/// Arleta & BADBOY BERLIN
Pod názvem Arleta & BADBOY BERLIN se skrývá partnerské duo, které společně nedávno vydalo "rapové couple album". Základní složkou pro mne však je samotná Arleta Berndorff (ročník 1998), která je na scéně aktivní asi od roku 2018. Tato rodačka z jihočeské Blatné se k rapu dostala během studia Střední uměleckoprůmyslové školy v Bechyni, kde jí psaní textů sloužilo jako terapie skrze její "hraniční poruchu osobnosti" (bpd). Její přístup k rapu je ovlivněn jak touto duševní nemocí, tak rapperem Lil Nas X, či její láskou ke koním. Tyto témata doplňují texty o různých společenských tabu, osobními intimními zpověďmi, či vzkazy sexistům. Výsledkem je temný experimentální rap, který mne překvapivě zaujal při poslechu několika náhodných skladeb. Mezi nimi nebyly věci z poslední desky "Toxic Rodeo" (2025), ale ty šlo očekávat přímo na koncertě.
Na začátek setu dorazilo odhadem 50 lidí, kteří chtěli vidět/slyšet Arletu a opodál se bavily další stovky u všemožných stánků, kterým tento koncert sloužil maximálně jako kulisa. Úvod setu obstarala překvapivě spíše reprodukovaná hudba s kterou DJ na stage mnoho nemusel dělat a Arleta si tak v poklidu na stage trsala. Takto to pár minut trvalo než se Arleta vrátila na stage kde zmínila, že tu s ní bohužel není její partner BADBOY BERLIN, který musel nastoupit do práce a tak nemohl dorazit. Náhradou se stal její producent MDMX s kterým spolupracuje stejně jako s mnoha interprety (Hugo Toxxx, BADBOY BERLIN, YEEZUZ2020, Fvck Kvlt, Rohony, Edúv syn, či David Koller). Od té chvíle byl set primárně o jejím rappu do kterého MDMX mixoval tracky převážně od BADBOY BERLIN což potvrdilo domněnku, že setlist stojí hlavně na poslední desce "Toxic Rodeo" (2025). Z ní lze zmínit skladbu "yestřáb" kde Arleta pozapomněla část textu, protože prý když si bere "něčí feed", tak si častěji zapamatuje "cizí text" jak ten svůj. Následovala skladba "Sex", která vznikla skrze podporu možnosti potratů v době, kdy se tato možnost zakázala v sousedním Polsku. Skrze text Arleta doufala, že u pódia nejsou žádné děti, protože se ve svých textech nijak neomezuje. I další song patřil do "temné části" setlistu, kterou prý již za pár skladeb nahradí taneční a pozitivnější věci, ač se sama snažila setlist sestavit "Vánočneji"/"pozitivněji", tak to nebylo snadné. Její hudba je dle ní dosti těžká, což má vazbu na její duševní nemoc (viz song "bpd") a zároveň nemá moc Vánoční náladu, protože při střelbě na fakultě přišla o kamarádu a k tomu přestala pít (primárně skrze zmíněnou nemoc). I tak je prý potřeba se zaměřit na pozitivnější věci jako třeba na krásná světýlka na náměstí.. A právě skrze tuto "zpověď" byla ráda, že ji pořadatelé vůbec pozvali a že si zde mohla zahrát skladby jako "day by day", či "hometown". U songu "Hometown" Arleta zmínila, že již sedm let žije v Praze, ale vlastně tak nějak neví kde je její "hometown". Následovala skladba "Čas nejde vzít zpátky", kterou složil David Koller a ona ji v roce 2024 udělala cover pro seriál "Adikts". Zajímavé bylo, že daný song živě nezpívala, aby zněl přesně tak jak má což má logiku, když tu byla bez druhého hlasu. I další skladba byla její předělávka známé písně ("Michal Tučný - Poslední kovboj"), která odkazovala na její "koňařskou" minulost a možná i současnost. V koncovce setu se ze stage valil až techno track, který měl všechny zahřát, což se podařilo. Jako outro setu byla zvolena reprodukovaná Vánoční "odrhovačka" a to tuším "Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You".
Celkově lze její poslední letošní koncert pochválit, ač se zde nejednalo o něco na co bych dlouho vzpomínal, či co bych si cíleně rád zopakoval. Obecně mne rap nadále nebere a ani tato jeho "obstojná" podoba můj názor nemění stejně jako Arletiny nominace na ceny Vinyla, či Apollo. Alespoň si mohu pomyslně "odškrknout" tuto zásadní tuzemskou rapperku.
Po koncertě jsme se zašly podívat i na Dominikánské náměstí z kterého jsme se vrátily na Zelný trh a hurá vlakem domů.