Mosty z podzemí
Na pondělí 27.10. jsem měl dlouho v plánu vyrazit do Brna na rozlučku s mým milovaným klubem Melodka. Avšak Jihlava se vytasila s akcí Mosty z podzemí, která byla napojena na probíhající Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, a v jejímž čele pro mne stáli Kellner. Kromě nich mne žádná z kapel nezajímala, ale jejich účast zlákala i milou společnost, což spolu s jednoduchou logistikou zapříčinilo upřednostnění Jihlavy před Brnem.
Do Jihlavy se vyrazilo rovnou z práce, cestou přes ubytování, rovnou do Skatové haly poblíž Jihlavského městského nádraží. Tuto halu znám, ale i tak bych měl problém se k ní dostat skrze rekonstrukci městského nádraží, která způsobuje celou řadu uzavírek, nových plotů a podobně. K areálu jsme tak musely vstoupit atypicky z "Keťásku" mezi stromy, což by mne ani nenapadlo zvláště když cesta nebyla nijak značená. Až se divím, že v areálu byli i fanoušci s akreditacemi z MFDF, kteří tu cestu dokázali najít.
Po našem příchodu akorát končilo promítání filmu "Veřejně prospěsné práce" (2025) z kterého jsme viděly závěrečných 5 minut, ale z rozhovorů o něm slýchám jen samá pozitiva a tak se na něj někdy musím podívat. Posléze jsme se vydaly tradičně na bar, který zdá se zaštiťovali lidé napojení na zdejší SILO Jihlava což mne potěšilo stejně jako účast občerstvení od COCINA PERDIDA, které jsem poznal nedávno na FOR/ALL ve Štokách.
Posléze jsme se do koncertní části haly kde již zvučila zvukařsky nejsložitější kapela akce a to Kellner. V jejich čele absentoval zpěvák, který byl tou dobou na cestě do Jihlavy skrze pracovní povinnosti. Po zvukovce jsme i tak krátce setrvaly a poslouchaly reprodukovanou muziku od Fvck_kvlt než jsme se vydaly podívat na zdejší rozsáhlou výstavu. Na ní hrály prim obrazy a fotografie od mnoha různých autorů, které mnohdy byly velmi poutavé.
/// KELLNER ( Hardcore/punk, Chain punk / Praha )
Jako první tedy nastoupili Pražští Kellner, kteří vznikli zdá se v roce 2024 a za tu dobu vydali dvojici nahrávek a to "2024" (2024) a letošní novinku "Kriminálna činnost" (2025), které lze žánrově označit za Hardcore/punk potažmo Chain punk. Většina kapely se snaží žít "Straight edge", což k této scéně jednoznačně patří stejně jako zkušenosti muzikantů z kapel jako Instant Irony, či již bohužel zrušených MikexWazowski.
Set započal lehce po 20h krátkým dozvučením mikrofonu právě dorazivšího zpěváka, který ihned poté odpálil i samotný set. Ten dostal již od první pecky řádně ostrý zvuk u kterého mne trošku mne zarazila horší srozumitelnost obou vokálů. U Ondrova (basa) doprovodného bych to ještě bral, ale u zpěváka jsem to nečekal, ale prý to tak bylo schválně. Co se samotné hudební stránky týče, tak u té jsem se bavil ač mi tu a tam přišly některé songy podobné, což však nevadilo žádnému z čtyřiceti fans a to zvláště těm co občas rozjeli menší kotel. Set uháněl stále dál za pomoci celé řady krátkých songů až skončil již po pouhých 20 minutách. A tak lze usoudit, že kapela přehrála obě dvě alba a vlastněn již neměla co hrát. I přes to se zde jednalo o výborný set, ač bych si odpustil jeho úplnou koncovku. V té se z beden linul velmi nepříjemný noisový zvuk, který mne až bolel.
Po konci setu jsme se vydaly ochutnat místní jídlo kde volba padla na veganský wrap se seitanem (tudíž řekněme "veganský gyros"). A posléze jsme si pokecaly s Ondrou z Kellner, kde nás zvláště zaujalo vyprávění o nedávné kapelní cestě na koncerty do Srbska a Bosny a Hercegoviny. Nejvíce mne z toho zarazilo, že prý Maďarsko označilo Antifa za teroristickou organizaci a tak mohou její sympatizanti skončit dokonce ve vězení.
/// JEŽIŠOVI PIVO NELEJ ( drum'n'bass punk / Praha/Brno/Bratislava)
Lehce po 21h svůj set zahájili JPN, které znám pár let názvem, ač žánrově jdou mimo mne a stejně tak dopadl i předposlech před akcí. I tak jsme se rozhodly na kapelu podívat s tím, že si alespoň rozšířím obzory. Již pohled na stage dal na srozuměnou, že zde půjde opravdu primárně o elektro na což poukazoval notebook (hrála přes něj VJ Kefa), ale naopak mne zaujala basa, kterou obstarával Krivosh a také kazoo které občas využil zpěvák Kvaso.
Set dostal velmi ostrý zvuk, který je však možná běžnou záležitostí na této scéně. V jeho intenzitě se však ztrácela Krivoshova basa s jejímž nazvučením měl samotný muzikant potíže kdy měl na zvuk mnohdy zcela opačné požadavky. I přes veškerou snahu kapely mi jednotlivé songy splývaly a tak jsem je rozeznával čistě dle toho, že je zpěvák uváděl ("Sám", "Tradičná rodina", "Reggae za nič nemôže", či "Teplý vietor" atd..). Postupem času mne však set bavil stále méně až padla volba na návrat k baru na pokec. Až příště narazím na JPN, tak je klidně oželím, ale zároveň již vím, že je dokáži "přežít".
/// RATART/JUNGIEZ ( elektro rap / Česko )
neviděno
/// DUCK ( anarcho ragga / Česko )
neviděno
/// Afterparty - DJSTVO JAKO ŘEMEN + PÁN VÝTAHŮ + DISKOTEROR SOUNDSYSTEM
neviděno
Areál jsme opustily již kolem 22h s tím, že se přesuneme do šapitó za DKO Jihlava. V něm se však chystal nějaký koncert a tak jsme zamířily do útrob DKO na nasání zdejší filmové atmosféry a krátké posezení před samotných odchodem domů.
V úterý jsme z Jihlavy nikterak nespěchaly a tak jsme zvolily shlédnutí filmu v rámci MFDF Jihlava, kdy nám časově vyšel "Všechno dobře dopadne (nakonec)" (2025), který si zde odbyl světovou premiéru. Nejednalo se o něco úchvatného, ale sledovat šel a zaujala mne i následná diskuze s režisérem do které se zapojili i někteří diváci. Aneb zajímavá to zkušenost na kterou navázal oběd od Brněnských Třech Ocásků a obhlídka nového Jihlavského zimního stadionu.